بررسي رابطه بین مهارتهاي زندگي با هوش هيجاني دانش آموزان+ پرسشنامه

با سلام با توجه به اینکه مشخصات فایل بررسي رابطه بین مهارتهاي زندگي با هوش هيجاني دانش آموزان+ پرسشنامه را مشاهده می نمایید که پس از مطالعه آن در صورت تمایل می توانید نسبت به دریافت آن اقدام نمایید.
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل
بررسي رابطه بین مهارتهاي زندگي با هوش هيجاني دانش آموزان+ پرسشنامه

بررسي-رابطه-بین-مهارتهاي-زندگي-با-هوش-هيجاني-دانش-آموزان-پرسشنامه

دانلود پایان نامه بررسي رابطه بین مهارتهاي زندگي با هوش هيجاني دانش آموزان در 94 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.


قسمتهایی کوتاه از متن:

مقدمه
    آنچه كه امروزه به « مهارت هاي زندگي مشهور است حاصل كار  پژوهشگران عصر حاضر نيست بلكه بسياري از اين مهارت ها در لابلاي تعاليم الهي و به خصوص در قرآن كريم و احاديث معصومين (‌عليهم والسلام ) بيان شده است . تلاش براي « برقراري ارتباط مفيد و مؤثر با ديگران » ، «‌خودشناسي »‌و «‌توجه به ارزش ها » ،‌كه از فصول اصلي مهارت هاي زندگي است ، به كرات در آيات قرآن ، نهج البلاغه و صحيفه سجاديه و احاديث منقول از ساير معصومين (ع) مورد تأكيد قرار گرفته است . عبارت مشهور « من عرف نفسه ، فقد عرف ربه »‌ از امام علي (ع) سر لوحه ي بهرمندي از يك زندگي مطلوب و مؤثر است و مهارت هاي زندگي بدون «‌خود شناسي بي معناست »‌ هرگاه مجموعه مهارت هاي زندگي را در نظر بگيريم و همه ي آنها را در يك نگره ي كلي مورد ملاحظه قرار دهيم ، خواهيم ديد كه تقريبا هيچ موردي از آنها در تعاليم قرآن كريم و بزرگان دين ناگفته نمانده است . روانشناسان نيز اين مهارت را در عمل و بر اساس برنامه ريزي هاي پژوهشي مد نظر قرار داده و براي اثبات آن تعاليم الهي ، شواهد عيني ارائه كرده اند (زندي  ،‌1385)‌.
      مهارت هاي زندگي عبارتند از مجموعه اي از توانايي ها كه زمينه سازگاري و رفتاري مثبت و مفيدرا فراهم مي آورند .اين توانايي ها ، فرد را قادر مي سازند مسئوليت هاي نقش اجتماعي خود را بپذيرد و بدون لطمه زدن به خود و ديگران ،‌با خواست ها ، انتظارات و مشكلات روزانه ، به ويژه در روابط بين فردي ، به شكل مؤثري روبرو شود . مهمترين مهارت هاي زندگي عبارتند از 1) تصميم گيري 2) حل مسأله 3) تفكر خلاق 4) تفكر انتقادي  5) روابط مؤثر اجتماعي 6) خود شناسي 7) همدلي 8)‌كنار آمدن با فشارهاي رواني  (لاكاني و همكاران  ، 1382). 
     هوش هيجاني  نيز  يكي از مؤلفه هاي اصلي در موفقيت افراد در مشاغل و زندگي شان مي باشد . از سالها پيش روان شناسان متوجه شده اند كه براي دستيابي به موفقيت تنها داشتن ظرفيت بالاي هوش عقلاني ( IQ ) كفايت نمي كند . مطالعات نشان مي دهد كه تعداد زيادي از افراد داراي هوش عقلاني و شناختي بالا نتوانسته اند در زمينه هاي شغلي ، زناشويي ، ايجاد رابطه با ديگران و حتي زمينه هاي تحصيلي موفق باشند . به همين خاطر نظر دانشمنداني  از جمله پيتر سالووي  و جان ماير  بر توانمندي ديگري جلب شد كه بيشتر از جنس هيجانات بودند تا شناختها . اين نوع توانمندي ها كه هوش هيجاني ناميده مي شوند به توانمندي هاي آموخته شده اي اشاره دارند كه به افراد كمك مي كنند احساسات و هيجانات خود را كنترل كنند تا به نفع آنها كار كند نه بر عليه آنها  (برادبري، به نقل از گنجي ،1386) .

بيان مسأله
هرفردي در زندگي با موقعيتهايي روبرو مي شودكه اگر به درستي عمل نكند. سلامت رواني خود وديگران را به خطر مي اندازد. اين موقعيتها مختلف هستند مثلا چگونه با دوستان و اطرافيان ارتباط برقرار كند ،چگونه مسئوليت هاي جديد را بپذيرد،چگونه تصميم بگيرد،چگونه مشكلات را حل كند ،چگونه با ترس ،اضطراب،ناكامي،افسردگي و فشارهاي رواني مقابله كند. آموزش مهارت ها ي زندگي مي تواند كمك كننده باشند اين مهارت هابه افراد كمك مي كنند با موقعيت هاي زندگي ،بخصوص موقعيت هاي پر خطر به طور صحيح برخوردار نمايد . وقتي افراد اين مهارت را كسب مي كنند مي توانند در ايجاد ارتباط با ديگران سازگارانه عمل نمايند و بدون توسل به اعمالي كه به خود و يا ديگران صدمه مي زند ،مشكلات را حل نمايد . اضطراب ،افسردگي ، تنهايي ،كم رويي و شكست ،اختلافات زناشويي ،بيماري ،درد ، ضربه هاي روحي و ...انسان قرن حاظر اين واژه ها را به خوبي مي شناسد. او نيز مي داندكه اگر مهارت هاي مقابله با اين چالش ها را بياموزد وآن ها را در زندگي به كار گيرد آلام او التيام يافته ،نشاط ،شادابي و سلامت رواني خويش را باز مي يابد و به سوي تعادل و سازگاري اجتماعي پيش خواهد رفت  (كريس.ال.كلينكه ،به نقل از محمد خاني،1389).
قدرت سازگاري افراد در جامعه ي انساني برابر نيست . در يك محيط مشابه اجتماعي ،برخي ها ، توان مقابله با مشكلات و انتظارات را در اندك زماني از دست مي دهند و خيلي زود در دام انزوا و افسردگي يا عملكرد نا مناسب (رفتار ضد اجتماعي ،تخريبي و ...) گرفتار مي شوند . در مقابل عده اي با انديشه و تحليل موقعيت ،به رفتاري سازگارانه و همراه با تحمل روي مي آورند . آنان همواره به راه هاي مؤثر و مفيد مي انديشند و به درستي مي دانند كه راهي براي حل مسئله  وجود دارد .
ظرفيت روان شناختي يك فرد عبارت است از «توانايي شخص در مواجه با انتظارات و دشواري هاي زندگي روز مره» . بالا بردن ظرفيت روان شناختي ، اين امكان را به شخص مي دهد كه زندگي خود را در سطح مطلوب رواني نگه دارد و اين توانايي  را به صورت رفتارسازگارانه و عمل موثر و مثبت متبلور سازد (دفتر برنامه ريزي امور فرهنگي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش.1384).

ضرورت و اهميت تحقيق
مهارتهاي زندگي شامل مجموعه اي از توانايي‌ها هستند كه قدرت سازگاري و رفتار مثبت و كارآمد را افزايش مي‌دهند . در نتيجه شخص قادر مي‌شود بدون اين كه به خود يا ديگران صدمه بزند ، مسئوليت‌هاي مربوط به نقش اجتماعي خود را بپذيرد و با چالش‌ها و مشكلات روزانه زندگي به شكل مؤثر روبه‌رو شود . محققان تأثير مثبت مهارتهاي زندگي را در كاهش سوء مصرف مواد ، استفاده از ظرفيت ها و توانمندي هاي هوشي وشناختي ، پيشگيري از رفتارهاي خشونت‌آميز ، افزايش خود اتكايي و اعتماد بنفس و ... مورد تأييد قرار داده‌اند. به ويژه در كاهش سوء مصرف مواد بر نقش كليدي مهارتهاي زندگي تأكيد مي شود . هم چنين آموزش اين مهارتها به عنوان يك روش عام پيشگيري از آسيب هاي فردي و اجتماعي مورد تأكيد بوده‌است. (كامكار،1382).
يادگيري موفقيت آميز مهارتهاي زندگي ، احساس يادگيرنده را در مورد خود و ديگران تحت تأثير قرار مي دهد و علاوه بر اين كسب اين مهارتها نگرش ديگران را نيز در مورد فرد تغيير مي دهد . به همين خاطر كسب مهارت هاي زندگي هم شخص را تغيير مي دهد و هم محيط را ، و اين اصل دو سويه ، ارتقاي بهداشت روان را شتابي دوچندان مي بخشد .
هوش هیجانی داشتن ظرفیتی برای احساسات وهیجانات خود ودیگران واستفاده ازاین هیجانات به نحوه مناسب ،برای برقرای ارتباط بهتر باخودودیگران است وموارد زیررا شامل می شود:همدلی ،اشتییاق وانگیزش،پایداری،مهارت اجتماعی ،تکانشگری ،خودآگاهی وکنترل.این ویژگی هامشخصه افرادی هستند که درزندگی واقعی کارامدند؛زندگی زناشویی پرباریدارند ودر محیط کارخود ،تصور همه را جلب می کنند این ویژگی ها همچنین معرف شخصیت و نظم ،نوع دوستی و همدلی هستند که برای پایداری و ارتقای جامعه انسانی لازم واساسی اند.مفهوم هوش هیجانی نشان می دهد که چرا دونفربا هوش یکسان ،ممکن است به درجات بسیارمتفاوتی ازموفقیت درزندگی دست یابند .هوش هیجانی یک عنصربنیادین ازرفتارانسان است که جدا ومتفاوت ازهوش شناختی (عقل ) عمل می کند.بین هوش وهوش هیجانی هیچ رابطه شناخته شده ای وجود ندارد.شما اصلا ًنمی توانید ازروی هوش شناختی یکنفرهوش هیجانی او راحد س بزنید. این یک خبرخوب است،زیرا هوش شناختی انعطا ف پذیرنیست هوش ازهمان لحظه تولد ثابت است یادست کم ثبات نسبی دارد ،مگراینکه یک تصادف یا آسیب مغزی آن راتغییربدهد.هیچکس با یادگیری واقعیت های جدید یا فراگرفتن اطلاعات عمومی بیشتر باهوش ترنمی شود. هوش شناختی یعنی توانایی یادگیری،که درپانزده سالگی همان است که درپنجاه سالگی . اما برعکس ،هوش هیجانی مهارتی انعطاف پذیراست که به آسانی آموخته می شود. بااینکه بعضی مردم نسبت به دیگران ،به طورطبیعی هوش هیجانی بالاتری دارند،کسی که حتی بدون هوش هیجانی بدنیا آمده است بازهم می تواند درخود ،هوش هیجانی بالابوجودآورد.

منابع وماُخذ
آقاجانی، محمد، 1381، بررسی تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روان و منبع کنترل نوجوانان، پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه الزهرا.
آقایار،سیروس؛ شریفی درآمدی،پرویز(1385)، کاربردهوش درقلمروهیجان، اصفهان: انتشارات سپاهان، چاپ اول
آقایی،اصغر(1383)، .بررسی رابطه هوش هیجانی با ابعاد شخصیتی، .پایان نامه کارشناسی، دانشگاه تبریز
احمد وند،محمد علی،(1382)، بهداشت روانی ،انتشارات پیام نور.
احمد وند،محمد علی،1382، بهداشت روانی،انتشارات پیام نور.
اتکینسون وهمکاران،2003،زمینه روانشناسی،ترجمه ؛محمدتقی براهنی و همکاران،1385،انتشارات رشد
اميني، شهريار،1383 ، اصول بهداشت روان، ماهنامه تربيت، معاونت آموزش و پرورش نظري و مهارتي وزارت آموزش و پرورش.


فهرست مطالب بررسي رابطه بین مهارتهاي زندگي با هوش هيجاني دانش آموزان به صورت زیر می باشد:
فصل اول (كليات تحقيق)
مقدمه      
بیان مسئله    
اهمیت و ضرورت پژوهش    
اهداف پژوهش     
فرضیه های پژوهش    
متغیرها    
تعاریف عملیاتی  
فصل دوم(ادبيات وپيشينه تحقيق)
مهارت چيست ؟    
تعریف مهارتهای زندگی   
اهمیت مهارتهای زندگی   
خود آگاهی    
موارد كاربرد مهارت هاي زندگي   
همدلي چيست   
اجزاي همدلي   
هدف از ايجاد همدلي       
مهارتهاي مقابله اي   
هوش هیجانی یا عاطفی چیست   
تاریخچه هوش هیجانی    
اهمیت هوش هیجانی    
هوش هیجانی وموفقیت شغلی    
پیشینه تحقیق   
فصل سوم (روش تحقيق)
مقدمه    
روش تحقیق   
جامعه آماری    
نمونه آماری    
روش نمونه گیری    
ابزار جمع آوری اطلاعات    
شیوه اجرای پژوهش    
روش تجزیه و تحلیل داده ها   
فصل چهارم(تجزيه وتحليل داد ه ها)
تجزیه و تحلیل داده ها    
جدول شماره 1-4 وضعيت پاسخگويان بر حسب جنسيت  
نمودار شماره 1-4 وضعيت پاسخگويان بر حسب جنسيت  
جدول شماره 2-4 همبستگی پیرسون جهت رابطه آموزش مهارتهای زندگی و ارتقائ سطح هوش هیجانی دانش آموزان 
جدول شماره 3-4 همبستگی پیرسون جهت رابطه آموزش مهارتهای زندگی و ارتقائ سطح خود آگاهی دانش آموزان
جدول شماره 4-4 :همبستگی پیرسون جهت رابطه آموزش مهارتهای زندگی و ارتقائ سطح خود مدیریتی دانش آموزان
جدول شماره 5-4 :همبستگی پیرسون جهت رابطه آموزش مهارتهای زندگی و ارتقائ سطح آگاهی اجتماعی دانش آموزان
جدول شماره 6-4 :همبستگی پیرسون جهت رابطه آموزش مهارتهای زندگی و ارتقائ سطح مدیریت رابطه دانش آموزان 
جدول شماره 7-4 :جدول مربوط به t مستقل بین میزان هوش هیجانی دانش آموزان دختر و پسر  
فصل پنجم(نتيجه گيري)
مقدمه 
بحث و نتیجه گیری     
پیشنهادات        
محدودیت ها    
منابع ومآخذ     
ضمائم    

دانلود و خرید
دانلود فایل

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل


کلمات کلیدی: پروژه بررسي رابطه بین مهارتهاي زندگي با هوش هيجاني دانش آموزان پرسشنامه مهارت های زندگی پایان نامه رابطه مهارتهای زندگی و هوش هیجانی مقاله هوش هیجانی پروژه مهارتهای زندگی تحقیق هوش هیجانی دانش آموزان اهمیت هوش هیجانی نگین فایل

مطالب مرتبط

بررسي رابطه بین مهارتهاي زندگي با هوش هيجاني دانش آموزان+ پرسشنامه


پایان نامه بررسی میزان اضطراب دانشجویان قبل از امتحانات و در ایام امتحانات

طرح توجیهی و کارآفرینی احداث کارخانه تولیدی تجهیزات پزشکی

تحقیق اختلالات مادرزادی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تعاریف و نظریه های اوقات فراغت و فرسودگی شغلی (فصل2)

مبانی نظری و پیشینه تحقیق آموزش عالي و رسالت‌هاي آن وتدریس مشارکتی (فصل دوم)

طرح توجیهی و کارآفرینی معدن کائولن

ادبیات نظری هویت ، نظریه و سبک های هویت (فصل دوم پایان نامه)

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت های زندگی

تحقیق کاربرد تکنولوژی نوین امواج فراصوت در صنایع لبنی

مقاله بررسی هوش تجاری